Eksploatacja pojazdu. Kupując samochód warto pamiętać, że jest to dość skomplikowane urządzenie ze sporą ilością mechaniki, pracujące pod dużymi obciążeniami. Wymagamy aby auto było bezpieczne i niezawodne. Jest to jak najbardziej naturalne oczekiwanie. Siłą rzeczy pewne elementy zużywają się. Ich zupełne zużycie się lub zniszczenie może spowodować zużywanie się kolejnych elementów. Jeśli w układzie zawieszenia pojawią się luzy w jednym miejscu, to jeśli zaniedbamy tę sprawę, za chwile obruszają się kolejne części. Ponadto niesprawny element zawieszenia powoduje, ze auto w niewłaściwy sposób pokonuje zakręty, gwałtowne skręty, czy nierówności na drodze, co może poskutkowac utratą panowania nad trakcja pojazdu.
Jakie części montować? Oryginał to oryginał - wysoka jakość i nieuzasadnienie wysoka cena. Poza tym mamy caly wachlarz zamienników o wysokiej i niskiej jakości, gdzie zamienniki o wysokiej jakości nie ustępują częsciom oryginalnym, a są znacznie tańsze. W przypadku kluczowych elementów, nie warto kusić sie na zakup najtańszych zamienników, ponieważ konsekwencje zastosowania cześci o niskiej jakości mogą być kosztowne. Istnieje zbyt wysokie ryzyko powstania większych uszkodzeń. W takiej sytuacji dobry zamiennik wydaje się najlogiczniejszym rozwiązaniem.
Jak naprawiać? Korzystając z samochodu, oprócz kosztów paliwa powinno się ustalić budżet na pozostałą eksploatację samochodu. Przede wszystkim należy zadbać o: - wymianę opon i hamulców - wymianę przepalonych żarowek - wymiana rozrządu - wymiana oleju, filtrow i pasków - wymiana wycieraczek - wymiana akumulatora - wymiana elementów ukladu zawieszenia
Ponadto należy regularnie sprawdzać stan ciśnienia w oponach, poziom oleju i stan oświetlenia. Podczas wymiany opon można poprosić mechanika, aby przy tej okazji sprawdził stan hamulców i ewentualne luzy w zawieszeniu. Należy również monitorować stan bieżnika w oponach - głębokość bieżnika, uszkodzenia, przedmioty tkwiące w czole bieżnika. Ważną rzeczą jest równomierne ścieranie się bieżnika. Brak równomierności zużycia może świadczyć o konieczności korekty geometrii lub o jeździe na zaniżonym lub zbyt wysokim ciśnieniu. W każdej chwili można podjechac do serwisu i poprosić któregokolwiek mechanika o sprawdzenie ciśnienia. Należy być również uczulonym na drgania kierownicy podczas przyspieszania lub hamowania. Mechanik i biuro obsługi w serwisie są po to, aby nie tylko usunąć usterki, ale również udzielic wszelkich wyjaśnień na temat eksploatacji pojazdu. |